تحقیق آزمایشگاه مکانیک خاک

دسته بندي : فنی و مهندسی » مهندسی شیمی
آزمایشگاه مکانیک خاک
مقدمه :
هدف آزمایش :
جداسازی دانه های در اندازه های مختلف که هر بخش بصورت درصدی از کل نمونه بیان می شود . نتایج مربوط به دانه بندی در مسائلی همچون میزان نفوذپزیری در خاک، موئینگی، طراحی فیلتر و زهکش، احداث سد های خاکی و... استفاده می شود .
تئوری آزمایش :





ASTM


وسایل مورد نیاز انجام ازمایش
1.کیسه ی الک استاندارد
2.ترازو
3.تکان دهنده (Shaker )
4.فرچه برای تمیز کردن
مراحل انجام ازمایش :
برای انجام ازمایش یک نمونه 2.5 kg را برداشته و بروی ظرفهای الک استاندارد که شامل الک هایی به شماره های 4 ،8 ،16 ،30 ،40 ،50 ،100 ،200 و در نهایت دارای یک سینی است و ریزیم . این ظرف ها با مدت 5 دقیقه تکان می دهیم تا نمونه به طور کامل در بین الک ها قرار گیرد . پس از اتمام کار هر کدام از الک ها را جدا کرده و توسط ترازو ، نمونه خاک قرار گرفته در ان را وزن کرده ودر جدول زیر یادداشت می کنیم .
نحوه ی انجام ازمایش :
نمونه به میزان 150 تا 200 gr تهیه شده از الک عبوری 40 اماده می کنیم . سپس مقداری اب به نمونه افزوده و پس از یکنواخت سازی رطوبت در تمامی نقاط نمونه ، ان را فنجان قرار می دهیم . با استفاده از شیار کش ، شیاری را در ان ایجاد می کنیم . دستک دستگاه را با سرعتی معادل 2 ضربه در ثانیه می چرخانیم تا زمانیکه شیار در طول 13mm بسته شود وتعداد ضربات را یادداشت می کنیم . ( میزان رطوبت باید به گونه ای باشد که شیار در ضربات بین 15-35 ضربه بسته شود ) سپس قسمتی از خاک را برداشته و برای انجام ازمایش تعیین درصد رطوبت ان را در خاک اوون قرار می دهیم . مجددا فنجان را تمیز کرده ، رطوبت خاک را افزایش داده و مراحل بالا را تکرار می کنیم . نمونه های قرار داده در داخل اوون را پس از 24 ساعت بیرون اورده و ان را وزن می کنیم و سپس جدول زیر را کامل می کنیم . محاسبات ازمایش :
حد روانی درصد رطوبتی است که شیار در 25 ضربه بسته می شود و همچنین حد روانی را در هر کدام از مراحل انجام ازمایش از فرمول زیر بدست می آوریم:


حد خمیری :
وسایل مورد نیاز انجام ازمایش :
1.کاردک
2.شیشه سطح
3.شیشه تعیین درصد رطوبت
4.بطری اب
مراحل انجام ازمایش :
یک نمونه خاک گذری از الک شماره 40 را انتخاب کرده . به ان مقدار اب اضافه کرده به صورتیکه رطوبت در تمام سطح نمونه پخش شده باشد . سپس ان را به روی شیشه به صورت فیتیله در می اوریم . در صورتی که خاک در ضخامت فیتیله ای 3.2mm ترک خورده و یا خرو شده رطوبت خاک در حد خمیری است . سپس ان را در داخل اوون قرار داده و پس از 24 ساعت ان را بیرون می اوریم و وزن
می کنیم . سپس با توجه به رابطه زیر PL بدست می اید :

مکانیک خاک عمران
1-1 – تاریخچ
آزمايشـگاه فنـي و مكانيـك خاك : از سال 1368 فعاليت خود را در امور كنتـرل كيفي و بررسی خصوصيات فيزيكي و مكانيكي خاكها و مصالح ساختماني و نيـز امور ژئوتكنيك آغاز نموده و اکنون با بیش از 17 سال تجربه در امور مربوطه با نبروهای متخصص و مجرب در محـل پروژه هاي عمـرانـي در سطح استان فارس و استانهای هم جوار، در حال ارائه خدمات می باشد. بطور کلی عرضه خدمات مهندسی در بخشهای احداث و نگهداری راه، ژئوتکنیک ، مکانیک خاک ، مکانیک سنگ و بتن ، آسفالت ، کنترل کیفیت سازه ها و مصالح ساختمانی، از زمینه های فعالیت این آزمایشگاه می باشد.
1-2- اهم اهداف و وظایف
اهم اهداف:
* ارتقا جایگاه سازمانی سازمان عمران
*افزایش بهره وری
*کاهش زمان چرخه تحویل خدمات به مشتریان
*افزایش رضایت مندی مشتریان و کاهش شکایات مشتریان
*توسعه تحقیقات و پژوهش در زمینه های فعالیت سازمان
اهم وظایف:
*بررسي و تعيين خصوصيات فيزيكي، شيميايي و مكانيكي خاكها . مصالح ساختماني
*انجام كليه آزمايشات طبقه بندي و مهندسي خاك و سنگ.
*كنترل مصالح و مواد و تطبيق آنها با مشخصات فني پروژه ها.
*تهيه و ارائه طرح هاي اختلاط آسفالت و بتن.
*حفاري و نمونه برداري خاك و سنگ و تهيه گزارش ژئوتكنيك .
*عرضه خدمات مهندسي ژئوتكنيك و مكانيك خاك.
*طرح، مطالعه و نظارت بر پروژه هاي راهسازي و بهسازي طبق ضوابط سازمان برنامه و بودجه.
3- اهم سوابق اجرائی
آزمایشگاه فنی مکانیک خاک سازمان عمران شیراز، در راستای اهداف سازمانی نه تنها در اکثر پروژ ه های عمرانی مربوط به شهرداری شیراز، اهم از مناطق هشت گانه و سازمانهای و موسسات وابسته به آن، بلکه در سایر پروزهای عمرانی مربوط به دیگر بخشهای دولتی و غیر دولتی نیز مشعول ارائه خدمات می باشد.



دسته بندی: فنی و مهندسی » مهندسی شیمی

تعداد مشاهده: 7892 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: word - قابل ویرایش - دارای منبع

تعداد صفحات: 39

حجم فایل:282 کیلوبایت

 قیمت: 3,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل پشتیبانی 24 ساعته : 09909994252