تحقیق سرطان شناسی

دسته بندي : علوم پزشکی » پزشکی
این تحقیق قابل ویرایش و در قالب ورد می باشد.
بخشی از متن این تحقیق
آشنایی بیشتر با مفهوم سرطان
سرطان دارای یک تعریف علمی و یک تعریف عامیانه است.منظور از تعریف عامیانه درکی است که برخی مردم از شنیدن کلمه سرطان دارند.(یک بیماری سخت و ترسناک با درمانی طولانی مدت یا لاعلاج).بله درست است باید واقعیت را پذیرفت که درمان این بیماری نیاز به صبر و حوصله زیاد و امید دارد.اما زمانی که از جنبه علمی به این موضوع می پردازیم و آگاهی خود و اطرافیانمان را افزایش میدهیم درمان و امید و صبر هم در بیمار و اطرافیانش افزایش می یابد.چرا که دانش در مورد اتفاقاتی که در بدن انسان رخ میدهد او را آماده تر برای انجام امور مربوط به درمان خواهد کرد. و البته نباید فراومش کرد حتی در سخت ترین مشکلات و بیماری ها اولین فرد برای کمک به ما،خودمان هستیم.ما میتوانیم معجزه زندگی خودمان باشیم!کافی است صبور باشیم و بخواهیم و بدانیم.
اما در تعریف علمی سرطان بع معنی رشد و تکثیر غیر طبیعی سلول های بدن. می باشد. سرطان زمانی بروز می كند كه رشد و تقسیم سلول ها بدون مرگ آن ها ادامه پیدا می کند .در واقع این سلولها خاصیت اختصاصی بودن محل زندگی ورشد خود را از دست داده اند و قادرند در بافتهای مختلف رشد کنند وبه بافت های اطراف آسیب رسانده یا آن ها را از بین ببرند.آن ها می توانند همچنین از طریق گردش خون یا سیستم لنفاوی به قسمت های دور دست بدن انتشار پیدا کنند.
شکل ظاهری و نیز عملکرد سلولهای سرطانی شده با سلولهای طبیعی تفاوت دارد. جهش یا تغییر ایجاد شده در DNAیا ماده ژنتیکی سلول اتفاق می‌افتد. DNA مسئول کنترل شکل ظاهری و عملکرد سلول است. وقتی DNA یک سلول تغییر می‌کند، آن سلول با سلول های سالم کنار خود تفاوت می‌یابد و دیگر کار سلولهای طبیعی بدن را انجام نمی‌دهد. سلول تغییر یافته از دستورها و علائم داخلی که سلولهای دیگر در کنترل آنها هستند، پیروی نمی‌کند و به جای هماهنگی با سلولهای دیگر خودسرانه عمل می‌کند.
اغلب سرطانها به سه دسته عمده تقسیم می‌شوند:
*کارسینوم : شامل سرطانهایی می‌شود که از سلولهایی که سازنده پوست هستند (مثل سرطان پوست) و یا لایه داخلی اعضا رامیپوشاند (مثل سرطان ریه) و یا سازنده غدد هستند (مثل سرطان سینه) منشا می‌گیرد.
*سارکوم : این دسته سرطانهایی هستند که از بافت همبند مثل غضروف،استخوان و ماهیچه منشاء می‌گیرند. از این رو سرطان استخوان یا سرطان ماهیچه را در هر نقطه از بدن سارکوم می‌گویند.
*لوسمی و لنفوم‌ها : شامل سرطانهایی است که از سلولهای تشکیل دهنده خون و سلولهای ایمنی منشاء می‌گیرند.
وقتی سلول " جهش یافته " تقسیم می‌شود و به 2 سلول جدید " جهش یافته " تبدیل می‌گردد و این فرآیند به همین ترتیب ادامه می‌یابد تا همان یک سلول به توده‌ای از سلولها که تومور نامیده می‌شود، تبدیل می‌گردد. بافتهای بدن به دنبال آسیب یا خسارت دیدن در اثر فرسودگی طبیعی سلولها بطور دائم ترمیم و با سلولهای جدید جایگزین می‌گردند. بنابراین بطور کلی ، رشد و ترمیم بسته به نیازمندی های بدن بطور دائم روی می‌دهند. اندام‌های خاصی می‌توانند از نظر اندازه بزرگ شوند)هیپرترومی ( یا تعداد سلولهایشان را افزایش دهند )هیپرپلازی( و این در صورتی است که کار خواسته شده از آن اندام بیش از ظرفیت آن باشد. تومورها دارای انواع مختلف هستند. گاهی این تومورها ، خوش خیم بوده و رشد نمی‌کنند. ولی در صورتی که سلولهای تومور رشد کنند و تقسیم شوند و سلولهای طبیعی اطراف خود را از بین ببرند و به نقاط دیگر بدن هم دست‌اندازی کنند، تومور بدخیم محسوب می‌شود. . سلول ها در تومورهای بدخیم غیر طبیعی بوده و بدون کنترل رشد وتقسیم میشوند همچنین سلول های سرطانی از تومور جدا شده و وارد گردش خون یا سیستم لنفاوی می شوند. بزرگترین خطر تومورهای بدخیم ، توانایی آنها در حمله به بافتهای سالم و پخش شدن در بدن است و این همان متاستاز سرطان است. هر چه تومورها رشد کنند و بزرگتر شوند، جلوی رسیدن مواد غذایی و اکسیژن را به سلولهای سالم می‌گیرند و با پیشرفت سرطان ، سلولهای سالم نیزمی‌میرند.غده های سرطانی دارای ذرات پروتئینی خارجی هستند که به انها پادگن میگویند که پس از وارد شدن در خون گویچه های سفید لنفوسیت را بر می انگیزد تا به دفاع بپردازد.این گویچه ها پادتنی میسازند که پاد گن خارجی را منهدم میسازد وسیستم ایمنی بوجود میاید.پادگن های سرطانزا برای هر یک ازغده های سرطانی اختصاصی است...

فهرست مطالب
مقدمه ای از بیماری کانسر یا سرطان
ژن های مسئول تقسیم سلولی
عوال ایجاد کننده ی سرطان
پیش گفتاری از خون واجزای سازنده ی خون
سرطان خون(لوسمی یا لوکمی چیست؟)
اوریک اسید
نمونه برداری یا بیوپسی مغز استخوان
اقداماتی دیگر در تشخیص سرطان خون
ژن درمانی
خلاصه روشها ومحدودیت درمانی سرطان
مقاومت دارویی ودوره ی سلولی در شیمی درمانی
داروهای الکیله کننده
سرطان پستان
مواد معدنی خطرزا
منابع


دسته بندی: علوم پزشکی » پزشکی

تعداد مشاهده: 7435 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: zip

تعداد صفحات: 100

حجم فایل:282 کیلوبایت

 قیمت: 9,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل پشتیبانی 24 ساعته : 09909994252